امروز: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
پاسگاه مرز رسمی خسروی به نام پاسگاه مرزی مرزبان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور فرماندار قصرشیرین، مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین و فرماندهان نظامی و انتظامی و مسوولان این شهرستان نامگذاری شد.

 

مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در حاشیه برگزاری این آیین گفت: امروز به نمایندگی از تمامی مرزبانان کشور، شهادت مالک اشتر زمان سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تسلیت می گویم و امید است که همه ما پیرو راه این شهید باشیم.

                                                                                  

سرهنگ حجت الله کریمی افزود: با توجه به تدبیری که فرمانده مرزبانی کشور و فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه داشتند امروز پاسگاه مرزی نقطه صفر مرز خسروی در  مسیر زائران کربلا به نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

 

وی اظهارداشت: هم اکنون امنیت کامل در مرزهای ما با حضور مرزبانان پرصلابت و همیشه بیدار برقرار است و ما پیرو مرزبان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم که ۴۰ سال از عمر با برکت خود را مرزبان بودند و امید است با تاسی به این شهید و با بیداری، کماکان شاهد برقراری و تداوم و استحکام بیش از پیش امنیت موجود باشیم.

 

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: امسال به برکت نظام الهی و با عنایت خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش همه رزمندگان و ایثارگران و نیروهای گمنام شاهد بازگشایی مرز رسمی خسروی و حضور زائران عتبات عالیات به عنوان آرزوی دیرینه مرزنشینان استان کرمانشاه بودیم.

 

مرادعلی تاتار افزود: در بازگشایی مرز رسمی خسروی سردار دل ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نقش به سزایی داشتند که امروز دل های ملت ایران اسلامی عزادار ایشان است.

 

 

وی اظهار داشت: به پاس مجاهدت های این شهید والا مقام پاسگاه مرز خسروی به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: امروز با حضور پر صلابت نیروهای مسلح مرزهای شهرستان قصرشیرین در امنیت کامل است.

 

 وی ادامه داد: دشمن بداند که با شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پایه های نظام روز به روز مستحکم تر خواهد شد و ما در مراسم بدرقه باشکوه سردار دل ها اقتدار نظام و ولایتمداری ملت بزرگ ایران را بیش از پیش به رخ جهانیان کشیدیم.

 

 

 

 برپایی آیین عزاداری و سوگواری و سینه زنی به مناسبت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور فرماندهان مرزبانی،  نظامی و انتظامی و مسوولان از حاشیه های این مراسم بود.

 

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد.

 

خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۴، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

 

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

     

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

 

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.