امروز: جمعه 31 فروردین 1403

 

 

 


یکی از آئین های قدیم ایرانیان و بخصوص مردم مناطق غرب کشور و قصرشیرین ، دورهمی های شبانه که در اصطلاح عامیانه 'شونشینی' گفته می شود بوده که شب گذشته شهروندان با جمع شدن در سرسرای غدیر ، این آئین را دوباره زنده کردند.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آئین شونشینی دوشنبه شب مرزنشینیان متشکل از مسئولان، هنرمندان و مردم هنردوست قصرشیرین به اجرای موسیقی ، شعرخوانی و غزل سرایی پرداختند که با استقبال قشرهای مختلف مردم همراه بود.
این روزها شونشینی های شبانه هنوز هم در بسیاری از منازل و در بین مردم قصرشیرین وجود دارد اما با توسعه دنیای دیجیتال و گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی و دورهمی های فضای مجازی ، قدری دورهمی های واقعی کمرنگ شده است و بخصوص جوانان دیگر کمتر به سراغ گپ و گفت زنده و جمع شدن در منزل یکی از اقوام تمایل دارند.
اما به اعتقاد کارشناسان و متولیان فرهنگی ، زنده کردن دورهمی ها ، شونشینی ها و نشستن پای صحبت بزرگترها و سخن گفتن در باره مسایل مختلف و همچنین به شور گذاشتن برنامه ها و استفاده از تجربیات ریش سفیدان در موارد مختلف می تواند راهگشای زندگی های امروزی و فاصله از دنیای دیجیتال باشد.
چه خوب است که احیای دورهمی های شبانه از درون خانواده ها شروع شود و ما خودمان اولین فرد برای زنده کردن این راه و رسم بسیار نیکو باشیم زیرا صله رحم حتی در دین ما و دیگر ادیان برآن نیز سفارش بسیار شده است.
خاطره گویی ، غزل سرایی ، نشستن پای تجربه های ریش سفیدان و بزرگان ، اجرای موسیقی و نوازندگی و شعرخوانی از آئین های شونشینی مردم قصرشیرین در گذشته بود که این امر اکنون در حال فرموشی است و دیشب مصداق عینی احیای این سنت قدیمی بود که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مردم نهاد هنرمندان قصرشیرین برگزار شد.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار قصرشیرین در ابتدای این آئین در سخنانی گفت: نشاط و شادابی از مهمترین نیازهای بشر است و از این رو یکی از رسالت های دستگاه های فرهنگی باید در راستای تقویت نشاط جمعی و فردی خانواده ها باشد.
حشمت الله رضایی افزود: باید تلاش کنیم تا برنامه های عمومی و اجتماعی را به سمت فضاهای عمومی و بوستان ها سوق دهیم تا خانواده های بیشتری بتوانند از این برنامه های شاد استفاده کنند و در نتیجه تلاش کنیم نشاط جمعی را در جامعه نهادینه کنیم.
وی ادامه داد: اکنون بستر و فضای برگزاری برنامه ها در محل بوستان شاهد قصرشیرین به همت شهرداری فراهم شده است که متولیان فرهنگی می توانند از این فضا در راستای برپایی برنامه های شاد برای خانواده ها و احیای شونشینی ها و دورهمی ها استفاده کنند.
وی بر برگزاری مسابقه های مختلف با هدف جذب و بهبود روابط اجتماعی مردم تاکید کرد و گفت: علاوه بر این ، فضای برپایی برنامه های ورزشی نیز با توجه به اینکه قصرشیرین از استاندارد فضاهای ورزشی برخوردار است ، راهی برای افزایش روحیه نشاط جمعی است که باید در راستای گرایش مردم به برنامه های ورزشی تلاش کنیم.
معاون فرماندار قصرشیرین بیان کرد: تنوع بخشی به برنامه های شاد و ایجاد ساعاتی مفرح برای خانواده ها نیز می تواند در جذب مردم به سمت برنامه های جمعی شاد موثر باشد و این برنامه شونشینی امشب و همچنین برنامه جنگ شادی با حضور هنرمندان کشوری که قرار است 17 شهریور برگزار شود ، در همین راستا است.
رضایی ، گفت: اگر خانواده ها به صورت جمعی در برنامه ها مشارکت کنند ، استحکام درونی خانواده ها و سلامت جامعه نیز تامین می شود.