امروز: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

 

دولت سیزدهم برای رفع مسایل و مشکلات مردم کرمانشاه از جمله رفع بیکاری و ارتقای سطح معیشت مردم برنامه‌هایی دارد. از سخنان رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به استاندار و سخنان وزیر کشور در مراسم معارفه در کرمانشاه این امید در دل مردم این دیار برای رفع این مشکلات به وجود آمده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه از ایرنا؛ دولت سیزدهم ۱۵ دی ماه امسال در جلسه هیات دولت به ریاست آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور، استاندار کرمانشاه را انتخاب کرد و سکان مدیریتی این استان مرزی را به «بهمن امیری مقدم» از مدیران بومی کرمانشاه سپرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون جمعیت و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در سال های اخیر از بیکاری رنج می برد و همواره جزو سه استان اول در زمینه نرخ بیکاری است. براساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در این استان اکنون ۱۴.۹ درصد و تعداد افراد جویای شغل آن حدود ۱۵۰هزار نفر است.

رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان به خوبی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم قرار گرفته و دولتمردان از شخص رئیس جمهور گرفته تا وزرا بر رفع این معضل تاکید ویژه دارند.

رییس‌جمهور پس از رأی اعتماد هیأت وزیران به «بهمن امیری مقدم» با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از برنامه مدون در اداره این استان، اظهار داشت: استان کرمانشاه نقش و جایگاه ویژه‌ای در دوران دفاع مقدس داشته و مردم این استان دِین خود را به ایران و انقلاب ادا کردند و ما هم باید نسبت به این مردم مقاوم و ارزشمند وظایف‌مان را انجام دهیم.

وی با اشاره به کثرت نیروهای جوان، مستعد و انقلابی در استان کرمانشاه، افزود: اشتغال جوانان مهم‌ترین دغدغه مردم استان است که آنها و ما را رنج می‌دهد لذا اولویت استاندار باید رسیدگی به این موضوع و تلاش برای حل مسأله بیکاری باشد.

آیت الله رییسی همچنین بر لزوم توجه استاندار جدید به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مختلف جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی استان کرمانشاه در برنامه‌ریزی و اداره این استان تأکید کرد.

علاوه بر تاکیدات رئیس جمهور، وزیر کشور نیز در مراسم معارفه استاندار جدید کرمانشاه بخشی از برنامه های دولت سیزدهم برای توسعه و آبادانی این استان را تشریح کرد و رفع معضل بیکاری و ارتقای سطح معیشت مردم را در دستورکار دولت دانست.

رفع مشکلات کرمانشاه به ویژه بیکاری آن مورد تاکید رییس جمهور است

وزیر کشور نیز در سفر روز دوشنبه ۲۰ دی ماه خود به استان کرمانشاه برای معرفی استاندار جدید در فرودگاه و در جمع خبرنگاران، گفت: این استان و موضوعات و مشکلات آن به‌ویژه بیکاری مورد تاکید رئیس جمهور قرار دارد و این‌ موضوع را هم به بنده و هم به استاندار جدید و سابق تاکید کرده‌اند.

«احمد وحیدی» با بیان این‌که استان کرمانشاه یک استان راهبردی و بسیار مهم است، اظهار کرد: این استان در دوران دفاع مقدس و پس‌از آن حق بزرگی بر گردن کشور دارد و دارای ظرفیت‌های متعددی نیز هست.

وزیر کشور با اشاره به این‌که استان کرمانشاه انتظارات به حقی دارد که باید برآورده شود گفت: رییس محترم جمهوری هم در فرصت مناسب به این استان سفر خواهند کرد.

 

وحیدی عنوان کرد: به امید خدا با دست‌به‌دست هم دادن و تلاش بیشتر مشکلات فعلی استان روزبه‌روز کمتر و حل‌وفصل شود.

ابراز امیدواری وزیر کشور برای رفع معضل بیکاری در کرمانشاه

وزیر کشور همچنین در ادامه این سفر و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان این که رییس‌جمهور توجه ویژه‌ای به استان کرمانشاه به‌ویژه در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری در این استان دارد، گفت: امیدواریم در دوره جدید کارهای بیشتر و بزرگ‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

وحیدی با اشاره به این که رییس‌جمهور توجه ویژه‌ای به استان کرمانشاه به‌ویژه در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری دارد، افزود: امیدواریم در دوره جدید کارهای بیشتر و بزرگ‌تری در این زمینه صورت بگیرد و رفع معضل بیکاری که در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه مورد تأکید جدی قرار گرفت، به نتایج مطلوبی برسد چنانچه رهبر انقلاب موضوع کنترل آب‌های سطحی و سیراب کردن زمین‌های پایین‌دست را در همین راستا مورد توجه قرار دادند.

اشتغالزایی و رفع بیکاری مهمترین وظیفه دولت در کرمانشاه

وزیر کشور همچنین در مراسم تکریم و معارفه استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه ما در استان کرمانشاه اشتغال‌زایی و رفع بیکاری است، گفت: رییس‌جمهور هم این را به استاندار جدید تذکر دادند و مرتب به بنده هم یادآوری کرده‌اند.

وحیدی افزود: باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و خیلی کارها انجام شود و از ظرفیت‌های متعدد استان بهره گرفته شود.

کرمانشاه باید محور تجارت با عراق باشد

وی با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت مرزی استان کرمانشاه با کشور عراق گفت: چندین مرز و بازارچه در استان وجود دارد که باید با تمام توان فعال شوند و این توسعه تجارت با کشور همسایه باید با محوریت استان کرمانشاه انجام شود که البته در این زمینه رسیدگی به معیشت مرزنشینان هم یک موضوع مهم است زیرا امنیت این‌جا با این عزیزان است.

وزیر کشور دیگر اولویت مهم استان در کاهش بیکاری را پیگیری و تکمیل طرح سامانه گرمسیری دانست و گفت: این پروژه با توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب و پیگیری ویژه دفتر ایشان به ثمر رسیده و لازم است تمام نتایج آن و ۹۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کرمانشاه فعال شوند و زیر پوشش سامانه قرار بگیرند.

وحیدی اولویت دیگر استان کرمانشاه را توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: بسیاری از ظرفیت‌های مناسب و آثار باستانی، طبیعی و مذهبی در استان کرمانشاه وجود دارد و این استان مسیر اصلی عبور زائران به سمت عتبات عالیات است که باید ظرفیت‌های آن برای رفع بیکاری فعال شود.

توسعه شهرک‌های صنعتی استان دیگر موضوع و اولویتی بود که وزیر کشور به آن اشاره کرد و گفت: صنعت کرمانشاه باید بیش‌از پیش توسعه یابد و این استان ظرفیت‌های آن را دارد که باید با قدرت و شدت دنبال شود.

او گفت: در همین اورامانات هم ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و ظرفیت‌های خوبی هم در بودجه سال آینده دیده‌شده که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کرمانشاه نیاز به یک طرح دقیق پیشرفت و توسعه دارد

وزیر کشور با بیان این‌که لازم است یک طرح دقیق پیشرفت استانی در کرمانشاه وجود داشته باشد، اظهار کرد: ما باید یک برنامه هدفمند پیش‌بینی کنیم و روشن باشد که با چه ظرفیت‌هایی قرار است کار کنیم هرچند در این زمینه طرح‌هایی برای توسعه استان وجود دارد اما  در صورت نیاز باید این طرح‌ها بازنگری شوند.

وی عنوان کرد: باید فصل جدیدی از اقدامات را در استان کرمانشاه شروع کنیم که این موضوع نیازمند تلاش شبانه‌روزی، حضور همه، یک‌صدایی، یک نوایی و همدلی است.

وحیدی همچنین با بیان این‌که مردم استان کرمانشاه حق زیادی به گردن جمهوری اسلامی دارند گفت: ظرفیت‌های فراوانی در استان وجود دارد و کارهای زیاد و خدمات متعددی باید در این منطقه صورت بگیرد.

وی با اشاره به رتبه چهارم استان کرمانشاه در تولید گندم، رتبه دوم در تولید جو، رتبه اول در تولید ذرت و قیر گفت: استان کرمانشاه ۳۷۱ مرز مشترک با کشور عراق دارد و زمینه‌های فراوانی برای توسعه اقتصادی در این‌جا موجود است که همه این‌ها باید با تلاش و پیگیری شبانه‌روزی شکوفا و فعال شوند.

ظرفیت های فراوانی برای توسعه در کرمانشاه وجود دارد

وزیر کشور به ظرفیت‌های کم‌نظیر کرمانشاه نیز اشاره و بیان کرد: به‌عنوان نمونه اورامانات این استان که به ثبت جهانی رسیده‌است، از زیباترین نقاط کشور است و البته مردم آن از طبیعتش نیز زیباتر هستند همچنین دشت ماهیدشت می‌تواند مرکزی برای پاسخ‌گویی به بخش مهمی از نیاز کشور باشد که باید همه این ظرفیت‌ها را قدر بدانیم.

او با تقدیر و تشکر از زحمات چندساله بازوند استاندار سابق کرمانشاه گفت: کسی که تلاش می‌کند باید از او تشکر کرد و من نیز از مهندس بازوند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به توان‌مندی‌های استاندار جدید کرمانشاه گفت: آقای امیری‌مقدم آشنای این دیار و اهل همین استان و صاحب سوابق بسیار ارزنده در استان‌های مختلف است و ایشان در هر جایی‌که خدمت کرده با ذکر خیر فراوان از او یاد می‌شود.

وحیدی افزود: آقای امیری مقدم ارتباط بسیار نزدیک و صمیمی با مردم داشته‌اند و مردم همواره او را از خودشان می‌دانند و البته در جمهوری اسلامی باید همینگونه باشد و مسئولان باید شأن خود را خدمت به مردم بدانند.

 

بهبود معیشت مرزنشینان استان کرمانشاه در دستور کار وزارت کشور است

وزیر کشور همچنین پس از پایان مراسم تکریم و معارفه استاندار کرمانشاه و در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت منتفع شدن مرزنشینان کرمانشاه از چندین مرز و بازارچه موجود، یکی از مسائل مورد تاکید وزارت کشور را فعال و آباد شدن بازارچه‌ها و مرزهای این استان دانست و گفت: عمران مرزها باید به بهبود معیشت مرزنشینان منتهی شود و این موضوع مورد تاکید جدی ما است.

 وحیدی با تاکید بر فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود در پنج بازارچه و مرز استان کرمانشاه و مسیر تردد زائران عتبات عالیات اظهار کرد: برنامه‌های مناسبی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها طراحی می‌شود و امیدواریم کار با قدرت ادامه پیدا کند و نتایج آن را در زندگی مردم و آبادانی استان نشان دهد.

وزیر کشور همچنین گفت: امیدواریم روزهای بسیار روشنی در انتظار استان کرمانشاه باشد و شاهد کاهش مشکلات مردم استان به‌ویژه بیکاری و همچنین رونق اشتغال‌زایی در این استان باشیم.

وزیر کشور صبح دوشنبه در سفری یک روزه وارد استان کرمانشاه شد و در بدو رود با حضور در گلزار شهدای استان با مقام شامخ شهیدان کرمانشاه ادای احترام کرد و سپس به دیدار آیت الله علما؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه رفت. شرکت در جلسه معارفه استاندار جدید و تکریم استاندار سابق در سالن شهدای دولت استانداری از دیگر برنامه های وزیر کشور در این سفر بود.

معرفی استاندار بومی برای کرمانشاه

وزیر کشور در این جلسه «بهمن امیری‌مقدم» را به عنوان استاندار جدید کرمانشاه معرفی کرد و از زحمات «هوشنگ بازوند» استاندار سابق قدردانی نمود.

«بهمن امیری‌مقدم» از نیروهای با سابقه و با تجربه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و بومی استان کرمانشاه است.

از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی «امیری‌مقدم» می‌توان به دبیری ستاد پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس، فرماندهی سپاه پاسداران کنگاور و رییس ستاد سپاه پاسداران استان کرمانشاه، جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی، فرمانده انتظامی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های گیلان و خراسان رضوی و عضویت در شورای فرهنگی استان های کرمانشاه، گیلان و خراسان رضوی اشاره کرد.

پیش از این «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه بود که در دوم مهرماه سال ۱۳۹۶ در این سمت منصوب شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این هفدهمین استانداری است که که در استان کرمانشاه منصوب می‌شود و براساس آمار و سوابق پیش از انقلاب نیز این استان ۳۴ استاندار داشته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت یک‌ونیم درصد از مساحت و ۲.۴ جمعیت کشور را در بر می‌گیرد که براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای۱۴ شهرستان با نام‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، سنقر و کلیایی، سرپل‌ذهاب، کنگاور، گیلان‌غرب، هرسین، صحنه، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و روانسر است.